سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلباختگان مکانیک خودرو

اولین خودروی آبی جهان

sQuba اولین خودروی آبی جهان :   

sQuba اولین خودرویی در جهان می باشد که به طور کامل قابلیت حرکت در زیر آب را دارا می باشد.در واقع ایده ی اولیه این خودرو زمانی در ذهن رئیس شرکت سازنده نقش بست که او در حال دیدن فیلم جیمزباند بود.زمانی که او ماشین خیالی که زیر آب در حرکت بود را دید به فکر فرو رفت او می گوید : " برای سه دهه من تلاش کردم تا بفهمم که چگونه می توان خودرویی طراحی کرد که در زیر آب حرکت کند . و حالا ما شاهد این هستیم که این رویا به حقیقت پیوسته است."

خودروی آبی

این خودرو می تواند در زیر آب تنفس و حرکت کند درست شبیه یک زیردریایی. با آن می توانید به یک سفر دریایی بروید و در عمق آب از مناظر زیر آب دیدن کنید.

منبع:پارسی خودرو

بدون سقف زیر آب:

از ویژگی های این خودرو باید به طراحی زیبا و خاص آن اشاره کرد.این خودرو بدون سقف می باشد.البته چندین دلیل خوب برای طراحی این ماشین بدون سقف وجود دارد.

خودروی آبی

اولین دلیل برای طراحی باز این خودرو ایمنی آن می باشد. زمانی که یک خودرو محصور به داخل آب فرو رود آب فشار زیادی را به اطراف خودرو وارد آورده و در واقع سرنشینان در خودرو حبس خواهند شد.دلیل دیگر آن داشتن خاصیت شناوری می باشد.خودروی بسته غیر قابل نفوذ می باشد و زمانی که در آب فرو می رود هوای موجود در آن مثل حبابی در میان خودرو عمل خواهد کرد و سبکی خودرو را افزایش می دهد. برای خنثی کردن این سبکی و شناور شدن خودرو ،Rinspeed مجبور شد که وزن خودرو را به بیش از 2 تن افزایش دهد.

 

خودروی آبی

برای رفتن به زیر آب بهتر است سرنشینان خودرو لباسهای خود را تعویض کنند اما خودرو نیاز به هیچ تغییری ندارد چون در واقع درون ماشین چیزی وجود ندارد که نگران آن باشید.صندلی ها با نوع خاصی از الیاف درست شده اند که از خاصیت مویینگی برای طولانی تر شدن زمان خیس شدن استفاده می کنند همچنین این الیاف در اثر خیس شدن هیچ گونه اضافه وزنی نخواهند داشت. شرکت VDO طراحی داشبورد این خودرو را بر عهده داشته است.داشبورد این خودرو تمام آلومینیم می باشد و از لوازم الکترونیکی موجود در آن تا عمق 10 متری محافظت می کند. تمام کلیدهای کنترلی در داخل کابین با یک لایه پلاستیکی محافظت می شود.و طوری طراحی شده است که راننده با دستکش غواصی هم راحت بتواند آنها را دستکاری کند. تمام صفحات و قسمت های مختلف خودرو غیرقابل نفوذ به وسیله آب شور می باشد بنابراین راننده می تواند در تمامی آبها از جمله اقیانوس دریاچه و رودخانه ها رانندگی کند.

مسایل زیست محیطی:

یکی از نکات بسیار مثبت این خودرو این است که هیچ گونه آلودگی توسط این خودرو تولید نمی شود در این خودرو سه موتور در عقب و دو موتور جت در جلو برای کمک به موتورها در زیر آب تعبیه شده است و جمعا این خودرو دارای پنج موتور می باشد نیروی محرکه خودرو ،زمانی که بر روی زمین در حال حرکت کردن می باشد توسط موتور سوختی آن تامین خواهد شد و زمانی که به زیر آب می رود توسط دو موتور الکتریکی تامین خواهد شد و دلیل استفاده از موتور الکتریکی این می باشد که استفاده از موتور سوختی در زیر آب برای خودرو کار بسیار مشکلی می باشد.چون به طور مثال لوله اگزوز باید بسیار بلند باشد تا خارج آب قرار گیرد.

 

خودروی آبی

موتور سوختی این خودرو دارای خروجی 54 کیلو وات ( 72 اسب بخار ) که دارای ماکزیمم سرعت 75 مایل بر ساعت می شود.و دو موتور دیگر که دارای پروانه می باشند می تواند خودرو را با سرعت 3 مایل بر ساعت در زیر آب به حرکت درآورد.همچنین لامپ های استفاده شده در این خودرو همگی از نوع LED ( دیدودهای ساطع کننده نور ) می باشند که از انرژی بسیار کمتری نسبت به لامپ های مرسوم استفاده می کنند حتی روغن استفاده شده در این خودرو قابلیت تجزیه پذیری در آب دارد.

رفتن زیر آب:

استفاده از این خودرو زمانی که شما می خواهید در داخل آب بروید بسیار آسان می باشد شما به تنها چیزی که نیاز دارید یک سطح شیب دار مایل که برای قرار دادن قایق ها در آب می باشد و یا یک ساحل صاف می باشد.در آغاز زمانی که خودرو وارد آب می شود مانند یک قایق در آب شناور می شود.سپس پروانه هایی که در دوطرف خودرو قرار دارند شروع به چرخش خواهند کرد و باعث حرکت رو به جلوی خودرو می شوند. این خودرو دارای دو تانکر هوای 15 لیتری و 18 لیتری می باشد که هوای مورد نیاز راننده و سرنشینان را در زیر آب تامین خواهد کرد.

 

خودروی آبی

کیلومترشمار این خودرو تنها نشان دهنده میزان سرعت نمی باشد بلکه قابلیت نمایش میزان عمق ( ماکزیمم عمق 10 متر ) میزان اکسیژن باقی مانده در تانکرها و میزان شارژ باتری لیتیوم خودرو برای روشن نگه داشتن 3 موتور را دارا می باشد.

 

خودروی آبی


+ نوشته شده در جمعه 89/2/31ساعت 7:16 عصر توسط هادی نظرات ( ) |